Lite bilder från Bröllopsresan

Så här såg det ut på gatorn. Man hade tur om man kom över.

Så här såg det ut på gatorna Ho Chi Minh City. Man hade tur om man kom över.

Tunelrats

Emma i Chu-Chi tunnlarna

Fälla

En av många uppfinningsrika fällor.

The Art of War

Soldat Sundberg som stridspilot.

Poolboy

Jag i poolen i Phan Thiet

Draken är lös

Emma med en drakögonfrukt i näven. Vietnamns nationalfrukt.

Budda

Jag vid Asiens längsta liggande Budda.

Lotussjön med sanddynorna

Terracotta

Poolen med våran Bungalow i bakgrunden

Månen

Blue Moon, våran restaruant. Dom hade god spagetti carbonara.

Cyclo

Emma på Cyclo inne i Phan Thiet

Fiskebåtar

Phan Thiet är en fiskestad. Många blåa båtar fanns där.

Mannen!

Mannen, myten, legenden. Ho Chi Minh.

Gatan

Gatan utanför vårat hotell.

Honey Moon

Våran Honey Moon tårta som stog på rummet en kväll

Palmen

Emma fick till slut krama sin palm.

Lotussjon och sanddynorna

Idag har vi vart och vid Lotussjon, som sags vara bottenlos och att en krokodil horjar dar. Bredvid sjon finns stora sanddynor (i hojd med dom vi var pa pa franksa 5dagars 2003. Man kunde aven aka pulka ner for dom. Platsen ar for ovrigt Vietnamns mest fotograferade.

Sedan var vi och sag en odling med fisksas. Dar fick vi aven promenera upp for en back som omringades av en mindre typ av Gran Canyon. Efter ca 1 km promenad kom vi till ett vattenfall. Vi behover inte namna alla skador Emma drabbades av under promenaden.

Nar vi kom tillbaks vart det en liten siesta pa eftermiddagen och pa kvallen vart det pizza.

Vietnamesisk ordsprak.

Vietnameser ater allt...

... i havet forutom valen
... pa marken forutom manniskan
... i luften forutom flygplanet

japp det stammer.

Marknaden

Idag har vart pa marknaden i Phan Thiet. Det vart en del handlar dar. Jag kopte ett skarp och en T-shirt. Emma kopte sig en ny resvaska och nagra trojor.

Nar vi kom hem sa vart det poolen igen och lite bad. 15 min bad vart det idag.

Nu ska vi ivag och ata. Jag ska foresla pizza ikvall. Sa far se vad Emma tycker om det.

Tarta pa rummet!

Nu har vi vart och atit middag och jag tog kykling med nagon form av sas. Visste inte vad det var for nagot innan jag bestallde men jag kan lova att det var starkt. Fick bestalla in mer att dricka.

Nar vi kom tillbaks till rummet hade dom stallt in tarta och blommor pa rummet varat. Dar det stog Happy Honey Mouths. Sa da fick vi satta oss pa alltan och ata tarta och dricka whiskey.

Linbana och den liggande buddan

Idag har vi vart pa utflykt igen. Denna gang var vi och sag asiens langsta Budda. 49 meter. Den lag uppe pa ett berg. Vi fick forst aka linbana upp och sedan ga 300 trappsteg upp. Pa vagen stannade vi ute pa landsbyggden, dar vi fick se hur odlar ris och hur man gor rispapper.

Och trot det eller ej sa ar Emma mer rod an vad jag ar. Detta har varit en riktigt varm dag, paminner om sista etappen pa 5-dagars i Frankrike 2003. Men trots att det har vart varmt idag sa har det tyvarr inte blivit nagot badat ideg. Men det kommer det bli i morgon for da ska vi nog ligga vid poolen hela dagen. Kanske att vi aker in till marknaden i Phan Thiet pa kvallen.

Nu ska vi ut i och ata.

Lunchtid, dag 3

Nu ar det lunch har i Phan Thiet. Jag har redan hunnit med att ata frukost, legat och solat, badat i poolen, sett pa biljard och fotboll pa TV, testat gymmet, surfat pa datorn och skrivit har.

Men nu ska jag ga ner till poolen igen och ata lunch.

Men ni far ha det sa roligt pa jobbet denna vecka.

Dag 2 i Phan Thiet

Igar var vi inne i Phan Thiet pa cyklon tur. Det var guidad tur pa cykel genom stan. Vi var nere pa fiskemarknaden och kollade, sen var vi pa lite tempel och sant. Samt en skola dar Ho Chi Minh hade jobbat som larare och kollat in stadens marknad.

Detta tog hela formiddagen och nar vi kom till baks till hotellet sa gick vi och at pa en lokal restaurant. Vi bestallde in rocketfisk. Vi trodde att vi skulle fa fisk och ris men dom kom in med en massa skalar med lovsallad, gronsaker, skalar med saser och varrullarpapper? samt en varsin fisk. Vi forstog inte hur man skulle ata det. Det slutade med att ungarna kom och satte sig bredvid oss vid bordet och satt och hjalpte oss. Det visade sig att man skulle gora egna varrullar. Det slutade med att ungarna satt och rullade medans jag och Emma satt och at.

Efter det sa lag vi hela eftermiddagen vid poolen. Tidrapport: 30 min i poolen. Pa kvallen vart det biljard pa hotellet. Det vart 1-1 i matcher mellan Emma och mig. Jag rakade satta 8:an i sista matchen, det var darfor Emma vann en match.

Ho Chi Minh-City

Nu har vi vart i Vietnam nagra dagar, och har antligen hittat en dator.

Vi borjade med att vara 3 dar i Ho Chi Minh city. Staden har 8 miljoner invanare registerad men troligtvis over 10 milj. Det finns ca 5 miljoner motorcyklar i staden. Det kryllade av dom i alla fall och ibland var det hopplost att ta sig over gatorna. Man fick korsa mellan cyklarna och bilarna ibland. Det var varre kaos an vad det var i Bangkok.

Men vi bodde fint, pa ett av stadens finaste hotell. Tror vi var dom enda svenskarna pa hotellet. Hotellet hade pool och gym. Jag var pa gymmet tva ganger med nastan 1,5 tim traning varje gang. Tyvarr sa vart det inget bad i poolen.

Vi har vart pa tva utflykter. En var en guidning runt centrum dar vi avslutade pa nattmarknaden. Den andra var till Ci chu? tunnlarna. Dit var det bussresa pa 2 timmar (varav 1,5 tim tog det att komma ut ur Saigon). Val framme fick vi forst se pa en film och sen krypa i tunnlarna. Viatnameserna ar ju smaa sa tunnlarna var inte stora sa man fick antingen krypa eller ga pa huk. Emma vart radd forr alla falddermoss som fanns i tunnlarna. Sista tunneln var 75 meter och valdigt valdrigt smal. Och den var inte upplyst. Man fick krypa fram i den. Jag gick sist och harde dom framfor skriva for alla fladdermoss. Det var jobbigt att krypa i dom, Emma har fortfarande traningsverk i laren. Kvallen avslutades med ett besok pa krigsmuset inne i Ho Chi Minh City.

I morse lamnade vi Ho Chi Minh for att aka till fiskebyn Phan Thiet. Phan thiet ligger 20 mil fran Ho Chi Minh City och det tog over 5 timmar att aka. Vi bor i en bungalow med havsutsikt. Men dom verkar lite rorig Vietnameserna for forst fick vi fel rum och fick byta med ett annat par och sen pa restaurnagen bestalldwe vi galss med annanas, men fick bara annanasen. Men det var god mat. Jag tog spagetti carbonara for 15 skr.

Vi har videokameran med oss sa den kan ni far se nar vi kommer hem sa kan ni fa se min guidning av lyxhotellet i Ho Chi Minh-City.

Nu ska vi lagga oss for vi ska upp tidigt i morgon pa utflykt. Vi har mellan 30-35 grader har sa ni vet.

Barcelona!

I helgen var vi i Barcelona för att fira svärfars 30-års dag. Vi åkte tidigt på fredag morgonen med Norwegian från Arlanda. Det var omkring 20 grader varje dag, så det gick att gå i kortärmat på dagarna. När vi kom till hotellet så var redan dom andra där så det började med att vi tog en whiskey.

Sedan var det dags att ta guidebussarna runt stan.

Katedralen som dom håller på att bygger sen 100 år tillbaks sedan. Dom hade fem kranar, släng er i väggen NCC.

Uppe hos Antoni Gaudi

Jag träffade Messi och Ibra på Nou Camp

Nou Camp. Kom inte in denna gång tyvärr men svärfar har lovat att vi ska åka på El Clasico

Olympiastadion

Columbus. Världens högsta med han. Pekfingret är en halvmeter.

Fontänföreställningen vid slottet. Rekomenderas att gå på när ni är där Martin!

Hela gänget (förutom S-E som stog vid kameran)

Sist men inte minst, svärfars present från mig och Emma!

Hairspray, Fallskärmshopp och Citybanan

I fredags efter att jag kom hem till jobbet så åkte jag och Emma in till China-teatern i Stockholm och gick på musikal. Vi såg på en musikal som hette Hairspray, och den var båda bra och rolig. Innan prövade vi på ett nytt matställe som låg efter Birger Jarl gatan. Det var på en asiatiskrestaurang. Jag tänkte att det var dags att pröva något nytt då så jag tog friterad kyckling med sötsur sås, och det var bland det godaste jag har ätit.

På lördagen tog en endagars utflykt upp till Söderhamn för att se när D hoppade tandemhopp ute i Mohed. Han hade fått det av oss i present när han fyllde år. Och det vart så lyckat så att vi ska nog ge det i present nästa år till Mamma och Mormor också. Sen fick vi också våra kort av fotografen från bröllopet.

På söndagen var det dags att åka in till Stockholm för ett studiebesök på Citybanan. Vi fick se hur de byggde i tunneln under centrum. Men det var mycket folk där och så man fick stå i kö en stund. Men när man väl kom ner så var det häftigt. Så nu vet jag hur det går till att böra tunnlar.

Och för ni som inte vet vart jag är och jobbar nu så kan jag berätta att jag har lämnat Kumla för Linköping nu. Vi håller på att bygga cykelväg ute i Ekängen. Och så bor jag givetvis på vandrarhemmet i Motala.

Färjan del 3

I helgen var det dags att åka på kryssning igen. Denna gång var också Tilda med. Vi åkte med cinderella igen. Och tyvärr så fick vi inte skäll av Anita denna gång och inte fick jag beställa drinkar av Håkan heller. Det var typsikt, men vi hade roligt ändå. Jag tror jag dansade till kl 3.

Vad har hänt annars då? Jo jag har gått och gift mig. Men om detta kan ni läsa på min frus blogg för hon har beskrivit det bra där.
www.emmafagerholm.blogg.se

Just nu är jag hemma i Söderhamn där jag var med på teknikträning ikväll. Det var på tiden för det var nog ett par år sen senast. Men det var skönt med ett riktigt träningspass. Om inte annat så lär det ju behövas inför Stockholms halvmara om en månad som jag har råkat anmäla mig till.

Rockweekend 2009

I helgen var det dags för årets Rockweekend i Kilafors och jag jag var där. Men egentligen så skulle jag ha jobbat hela helgen men fick ledigt från fredagkväll. Så då satte jag mig i bilen på lördag eftermiddag för att åka upp till Kilafors. Jag ville se Edguy och H.E.A.T. Dom var som vanligt bra live. Övriga band som jag såg var Hightingale, Hot Legs och Quennsryche. Men bäst var själv klart Edguy.

Sen på natten efter deras spelning tog jag bilen och åkte hem till Södertälje i hösta fart eftersom vi vid lunchtid på söndag skulle åka ner till Laaholm. Där vi ska hämta upp lite dryck inför bröllopet. Men just nu så sitter jag och väntar på att damerna ska äta upp sin frukost så vi kommer iväg till Helsningör.

Kumla

För er som inte vet var jag jobbar nu så kan jag berätta att jag är i Kumla. Jag är dock inte på anstalten eller på speedway arenan, som stan är känd för utan jag är på bangården vid järnvägsstation.  Där vi byter ut två st spår. Vi är snart klar med första spåret, i stort sett bara spårriktning kvar på det. Sedan är det dags att riva det andra spåret och börja schakta för att lägga isolering och makadam, samt dräneringar. Sitter nu och väntar på att chefen ska komma förbi så vi får mäta in spåret så dom kan rikta nästa vecka. Sedan så vet jag inte om jag får ta helg eller om jag måste vara kvar i helgen. Men gissar på att det kommer bli en lugn helg i alla fall så kanske kommer hem tidigare än väntat.

Svensexan

Nu är svensexan över och det var en riktigt rolig dag. Det började med att D och Martin kom och spelade lite biljard på TV-spelet. D vann alla gångerna men främst för att jag satt 8:an. Sedan bar det av till Hällåsen där jag trodde att vi skulle se på bandy men det visade sig att vi skulle gör go-kart. Och det var kul. Jag hade näst bästa varv i tidskvalet. Sist var det dags för det riktiga racet och det visade sig vara mycket tuffare att köra än tidskvalet, då var det ju man man som gällde och jag fick en knuff i baken på andra varvet och då passade jag på att öva att fickparkera. Sen var ju såklart loppet kört. Så jag slutade på en 4:e plats efter L-O, D och David SS.

Sedan bar det av till Stenö för lite beachvollyboll, där jag, L-O och Limpan körde i samma lag. Och vi vann ju ganksa så enkelt där. Sedan var det dags för fribbe i vattnet och det var länge sen jag badade så länge i sverige. Våran coach var också där och spanade och han konstaterade att Martin hade fula shorts.

Sedan fick jag springa till McDonalds. Vätska fick jag efter vägen men dock redan efter ett par hundra meter. Sedan fick jag springa hela vägen till McDonalds utan vätska. Men när jag väl kom fram till jag McDonalds fick jag ett dussin Cheeseburgare. Sen var det dags för att åka till D och då vart man rätt så yr efter alla varv i stadens rondeller. Och så lyckades vi hitta på stan enda enkelriktade gata och vi vet ju alla hur det gick där.

Hos D så vart det lite musik på den där spotyfiden och så grillade vi. Och så dök AB upp som i gubben i lådan och kunde ge oss all info om hälsingefotbollen. Så nu kan vi allt om den.  Vi spelade också golf där, ochså klart visade jag klassen och vann, tror jag. Men tror inte att det var någon som förde något protokoll. Sedan vart det tipsrunda och jag och David SS hade bäst koll på mig själv. Vi delade första platsen.